Saturday, November 07, 2009

my body moves



Willem kreeg een brief van Mirte die Michiel hem nog heeft voorgelezen. Ze
beschrijft daarin zes schilderijen: Meisje aan het venster van
Rembrandt, Las Meninas van Velasquez, De Mona Lisa, De Dansklas van
Degas, Northam Castle, Sunset van Turner en Brandende Giraf van Dali.
Ze houdt het meest van Turner, want 'het is wel een schilderij, maar je
maakt er je eigen schilderij van'. Jij zal er iets anders in zien dan
ik, schrijft ze.

Ik weet bijna zeker dat Willem het schilderij van Turner in de
National Gallery gezien moet hebben, en hij vond het vast prachtig.

Mirte vraagt ook nog welk schilderij Willem dan het mooiste vindt. Dat
weet ik niet zeker, maar Willem hield heel veel van het werk van
Marcel Duchamp, en heeft diens schilderij 'naakt dat de trap afdaalt'
ooit gebruikt als illustratie in een van zijn wiskundeboeken. Net als
in het schilderij van Degas, zoals Mirte zei, lijkt het daarin alsof
alles beweegt.

Dat doet me dan weer denken aan een van de laatste dingen die Willem
nog heeft gezegd (in het Engels, net nadat ik hem Jeremy's brief heb
voorgelezen): "My body moves".

No comments: