Friday, February 20, 2009

Sofia Kovalevskaya



Woensdag had ik bezoek van Laura, Emma en Rosa. We hadden een DVD met de film “Lang Leve de Koningin” en dat werd genieten. Daarna pannenkoeken hier vlakbij in het Pannenkoeken restaurant.
Van de moeder van Laura, Annemarie, kreeg ik het boek “Herinneringen aan mijn kindertijd” van Sofja Kovalevskaja en waarom kreeg ik dat? Ik heb ‘het vermoeden’ dat Annemarie vindt dat een legendarische vrouw als Sofia Kavalevskaya (Russische namen zijn moeilijk te vertalen) echt iets voor mij is.
Het korte leven van Sofia is ongelooflijk boeiend. Ze was een van de meest briljante wiskundige van haar tijd, schrijfster, feministe en nihilist! Ze promoveerde in Zweden Summa Cum Laude op drie onderwerpen en werd in Stockholm benoemd tot de eerste hoogleraar wiskunde in Europa!
In 1888 schreef de Franse Academie van Wetenschappen een prijs uit voor een probleem dat beroemdheden als Euler, Lagrange en Poisson niet gelukt was op te lossen. De Franse Academie was zo enthousiast over de oplossing van Sofia dat zij de prijs voor deze geniale vrouw verhoogden van 2000 naar 5000 franc. Kovalevskaja stierf in 1891 ze werd 41 jaar.

No comments: