Wednesday, February 08, 2006
Affaire Goudstikker.
Het NRC Handelsblad stond gisteren vol met artikelen over de teruggave van 202 kunstwerken aan de erven-Goudstikker. In een voortreffelijk artikel laat oud-hoogleraar Arnold Heertje zien hoe een beschamende zaak (ondanks de teruggave) dit voor ons land is. Het is Nederland op zijn allerkleinst. Het Boijmans Van Beuningen reageerde opgelucht, het museum moet maar één schilderij teruggeven. Zij waren bang voor zes schilderijen en twaalf tekeningen. Wie mij kent begrijpt dat ik de teruggave van het Booijmans met speciale belangstelling volg, want hier hebben we hem en haar weer: Zeus en Europa.
Het gaat om Kustgezicht met de roof van Europa (1647) van Claude Lorrain.
Lorrain was een bijzondere kunstenaar, hij begon als bakkersleerling en vertrok al jong naar Rome om daar het decoratie-schilderen te leren. Hij was een self made man en heeft zich opgewerkt als de eerste en grootste schilder van het klassieke landschap van zijn tijd. Zijn werk werd eerst niet aangekocht door de intellectuele wereld omdat het maar een eenvoudige werkman was, maar wel door de adel! Vooral Filips de IV van Spanje kocht zijn landschappen. Lorrain geldt nu als de "ontdekker" van het landschap in de gouden eeuw.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment