Sunday, October 30, 2005

Erica in 1941.


Erica is 6 oktober 1938 geboren. Het gedicht "Herinnering" van haar is niet prettig om te lezen. Wanneer ze het geschreven heeft weet ik niet precies, waarschijnlijk ongeveer 15 jaar geleden. Wij bezochten het bejaardencentrum in den Haag vrij geregeld, na afloop gingen we uitwaaien op het strand bij Kijkduin. Ons hondje Jozef en ik doken dan de zee in, in de winter deed alleen Jozef dat.

Herinnering.

Zijn vuist sloeg rammend zijn gelijk
En nooit stond mijn gezicht hem aan.
Met geintjes zette hij ons te kijk,
Het eten moest op tijd op tafel staan.

Angst vulde temmend lange uren.
De donderwolken wogen zwaar op huis en hof.
Terreur droop langzaam langs de muren.
Mijn levenslust verviel tot straf en stof.

Oud en dement slinkt nu bij hem de grote mond
Ik kijk naar hem, mijn wraak is zoet.
De verpleegkundige leidt hem zachtjes in het rond.
"O, mevrouw, wat is uw vader goed."

No comments: