Monday, July 11, 2005

Thomas Metzinger


René Margritte.
In het NRC Handelsblad van zaterdag staat een interessant artikel over de Duitse filosoof Thomas Metzinger.
Metzinger is hoogleraar in Mainz, zijn onderzoeksgebied beweegt zich tussen ons denken en de bevindingen van de moderne neurologie.
Wat we denken dat we zien en wat we denken dat is, dat is zo'n beetje het gebied waar Margritte zich mee bezig hield. Als ik het goed begrijp, het artikel in de NRC is niet eenvoudig, overlapt het onderzoeksgebied van Metzinger wel ongeveer dat van Margritte.
God is in de jaren zeventig van de vorige eeuw gesneuveld, de wetenschap van de evolutieleer had hem al eerder afgedaan.
Metzinger laat nu ook "ons zelf" sneuvelen. Het "ik", "ons zelf" misschien mag ik zeggen "onze identiteit" (onze ziel?) blijkt niet te bestaan. Het "ik" is een zeer vernuftige constructie in onze hersenen. Onze brein heeft een animatie van "het ik"gemaakt en dat is geweldig handig in ons dagelijks leven! Velen denken een God nodig te hebben om zich redelijk te kunnen handhaven, ik niet.
Zonder ziel gaat het trouwens ook prima want velen verkopen die al vroeg aan de duivel. Kunnen we nu binnenkort ook zonder "ons zelf"?

No comments: