Tuesday, March 17, 2009

Sterrenstelsels.



Gistermiddag in Nijmegen het eerste college ‘Witte dwergen, neutronensterren en zwarte gaten’ gevolgd. Zes middagen: drie met dr. G. Nelemans en drie met Prof. dr. P. J. Groot.
De afdeling astronomie van de Radbout Universiteit is nog maar 10 jaar oud en ook Nelemans is nog jong. Hij kreeg van het grote gezelschap (meer dan 30) veel vragen.
Volgens hem ook een ‘hele goede’ van mij en inderdaad kreeg ik bijval van de zaal voor mijn vraag. Ik zei: “wijzelf en de materiële wereld om ons heen, bestaan uit atomen die gemaakt zijn in sterrenstelsels zoals we nu weer gaan bekijken. Weten jullie al wat van de stelsels waar onze eigen atomen gevormd zijn?”
Zijn antwoord lag voor de hand, maar hij vertelde er wel veel aardigs omheen, zie de plaatjes.
Het antwoord was: “Ja en nee, we weten steeds meer over de nu zichtbare kraamkamers van atomen. De stelsels waar onze atomen vandaan komen zijn al lang geleden (miljarden jaren) opgebrand.
Op de plaatjes zie je Orion als de jager en als sterrenbeeld. Linksboven de ster Betelgeuze de alfa-ster van Orion. Deze rode ster is na de zon de ster met de grootste optische diameter. Dat wil zeggen dat u hem als een rond schijfje (evt. met een gewone verrekijker) kunt zien. Alle andere sterren ziet u als een lichtpuntje. Als u zegt nee ik zie nog een schijfje is het geen ster maar een planeet!
Klik op de plaatjes. De grote ster op het linker schoudergewricht van Orion is Betelgeuze. In de gordel van Orion zie je de kraamkamers van onze atomen.

No comments: