Wednesday, March 04, 2009

Heel leuk, heel moe.


Vandaag het eerste college over Vermoedens in de wiskunde. De professor is razend snel, schrijft en spreekt snel. Gelukkig mag je hem alles vragen. Een syllabus van 116 pagina’s die niet alleen maar vol staan met formule’s, maar ook met heel leuke bijzonderheden.
Wat is de prof. voor man? Nou hij geeft bijvoorbeeld “enkele wiskundigen” dan krijg je drie A4-tjes met Pythagoras tot en met Perelman.
Oort is zeer grondig: Gauss en Marie-Sophie Germain op de voorpagina, dan ook een vier pagina’s lange brief met wiskunde van Gauss aan Sophie in het Frans (Votre plus sincère admirateur Ch.Fr.Gauss.)
In deze brief van 1807 schrijft Gauss aan het eind ook over de bewegingen van de Planetoïden of Asteroïden Cères, Pallas en Junon die in respectievelijk 1801, 1802 en 1804 pas ontdekt waren.
Als huiswerk moeten we de behandelde stof nog eens goed nagaan, een opgave maken(oplossen) een puzzel oplossen (die een geniaal klein meisje onmiddellijk zag) en 2 hoofdstukken diagonaalsgewijs doorlezen, zodat hij de stof beter kan uitleggen. Dat kleine meisje is een Amerikaanse collega van hem waarvan ik de naam niet meer weet. Ik moet die puzzel nog oplossen!
Het is heel leuk, maar ik was dood moe!

2 comments:

Anonymous said...

heeft u toevallig familie in Gorssel ?

Willem Duvekot said...

Nee ik heb geen familie in Gorssel. Wel indien ik (Willem Duvekot) familie van mezelf ben!