Thursday, April 17, 2008

Vrije wil.



De hemel voor vanavond om 10 uur voor Midden- Nederland. Klik op een plaatje voor een vergroting, let op oost en west.
In de krant van dinsdag pikte ik twee van mijn stokpaardjes van de wetenschapspagina op. Een lezing van prof. Zaanen in Nijmegen over de quantumveldentheorie en weer nieuwe hersenonderzoeken die aannemelijk maken dat we geen vrije wil hebben.

Zaanen laat de vrije wil buiten beschouwing maar toont aan dat we nog bijna niets begrijpen van de quantumdeeltjes (de aanwezige massa) in het heelal, de natuurkunde wacht dus nog een geweldige toekomst om dat allemaal te gaan begrijpen. Kortom hoe zwaar is, hoeveel en welke massa is er in, het heelal.

Tegen de jeugd zeg ik dus ga Neuroscience of Fysica studeren dan heb je nog oneindige mogelijkheden.

Tegen mezelf zeg ik: ik ben best vrij om te beslissen of ik vanavond ga schaken en ik ben best vrij om te genieten van de mooie sterrenhemel nu het ’s avonds zo helder is ook al begrijp ik er niks van.

No comments: