Monday, April 28, 2008

Voor de woonwagen.




Esther attendeerde me op deze paarden langs de Elzerdijk, ze had met man en kinderen over de Gorsselse Heide gewandeld en vroeg me welk ras dit is. Ik zocht in de richting van de rassen van Western Riding fokkers. Quarter Horse, Paint Horse, Pinto enz. allemaal prachtige kleuren en tekening maar ook allen veel slanker. Toen Michiel gevraagd en ja hij bracht de oplossing. Hij zocht bij de trekpaarden vooral vanwege de grote hoeven en in dit geval het behang van de benen en de blauwe ogen. Het is het Gypsy Vanner horse, geen Amerikaan maar een Ier. Later wist ik weer dat Erica en ik deze paarden in Ierland, Schotland en Engeland hebben gezien. In Ierland en Schotland dikwijls aan een lijn op openbare grond en dan moet je inderdaad bijvoorbeeld bij woonwagenbewoners zoeken. Als je die mensen vroeg naar het ras, wie mij kent weet dat ik dat nooit kan laten, kreeg je allerlei namen. Dat klopt ook:

The Gypsy Vanner is a breed of horse with its origin among the Irish Travellers or the Gypsies of the British Isles. In the United Kingdom, they are usually referred to as "traditional coloured cobs", or "piebald/skewbald cobs". These horses are also called a Gypsy Cob (USA ), Irish Tinker Horse, (in Germany and Netherlands), Irish Cob, Piebald (in Ireland), or Gypsy Vanner (USA).

Waarom Vanner?:

Those horses were born from the Gypsies' vision to create the perfect caravan horse, or "Vanner". The first Gypsy Vanner Horses in North .

Wow veel geleerd en gewoon langs de Elzerdijk in Gorssel!

No comments: