Sunday, April 20, 2008

Cultureel weekend.


Gisteren schaken in Heerde, vanmorgen een koffieconcert met de mezzosopraan Sara Klein Horsman en de pianiste Anouk de Jong in Epse en straks een boekpresentatie van de schrijver Peter Müller in Joppe!

Ja, er is zeker verband tussen deze drie menselijke uitingen van passie. Veel beroemde kunstenaars en vooral musici zijn of waren lichtelijk begeesterd en/of verslaafd aan schaken.

Meestal begint een opsomming van deze “verslaafden” met de schaker, musicus en componist Francois Danican Philidor (1726 – 1795). Philidor was de sterkste schaker van zijn tijd en geldt als één van de onofficiële wereldkampioenen. Volgens latere wereldkampioenen als Capablanca en Lasker waren bijvoorbeeld Prokofiev en Oistrakh van (schaak)meestersterke.

Toen grootmeester Mark Taimanov in de race om het wereldkampioenschap met 6-0 van Fischer verloor troostte hij zichzelf met de gedachte dat zijn reizen buiten Rusland als concertpianist door deze nederlaag niet weggevaagd waren.

In de rij van musici vinden we ook grootheden als Dizzy Gillespie, Benny Goodman, Ray Charles enz. Mijn familie in Toronto weet misschien wel meer dan ik over de performance ‘Musical Chess’ die John Cage en Marcel Duchamp in 1968(!) voor de Universiteit van Toronto gaven.

Het programma vanmorgen van de dames op de foto:

Zang en piano: Schuman, Brahms, Britten en Grieg. Piano: Debussy. Vooral de mezzosopraan, links op de foto, beviel mij zeer goed. De pianiste vond ik in de begeleiding van de zangeres iets te hard. Ik moet nu snel naar de boekpresentatie, later meer daarover.

2 comments:

Anonymous said...

Deze uitvoering zomaar ergens in een kerkje in Epse was magnifiek! De week ervoor was hetzelfde programma in een net zo grote kerk in Zwolle en het is werkelijk een schande dat die maar voor de helft vol zat. Ik was toen zo onder de indruk, dat ik nota bene als niet erg christelijk georienteerde persoon 's zondagochtends met fiets, trein, bus en benenwagen op weg ging naar de protestantse kerk in Epse, een gat waar ik nog nooit van had gehoord! Dat lijkt een enigszins bizarre onderneming, maar heb er absoluut geen spijt van, want dergelijke optredens zijn juweeltjes, die op de een of andere onbegrijpelijke manier voor vrijwel iedereen verborgen blijven en ook niet gerecenseerd worden. Het is ook jammer dat er geen opnames zijn gemaakt, hoewel er wellicht nog wat foto's zijn. Dit duo verdient meer aandacht.

Unknown said...

Knappe foto, de twee meiden staan er leuk op.!!!