Monday, April 14, 2008

Onderwijs 1958 - 2008.



Woensdag een interessante en humoristische lezing over de Gelukkige klas van Theo Thijssen in ’t Trefpunt, zaterdag een interview met Paul van Dam oud Cito-medewerker in mijn krant en zelf oud-leraar van de MTS in Deventer. Ruin voldoende reden om weer eens over het onderwijs te schrijven.

Van Dam over de rekenopgave hierboven:

“Dit is wat het topsegment van de leerlingen in 1958 moest kunnen om toegelaten te worden tot wat nu het vwo heet. Dit is wat ik hondsmoeilijk vind. Het lijkt erop dat het niveau sindsdien flink gedaald is.” Van Dam staat volledig achter de parlementaire commissie Dijsselbloem. Deze week zal die in de Tweede Kamer worden besproken.

Met de rekenopgave heb ik hetzelfde als met schaakstellingen ‘oh leuk, mag ik even kijken?’ De aardrijkskunde opgave vind ik ‘hondsmoeilijk’, d.w.z. ik kan hem uit het hoofd niet juist beantwoorden. Ik moet er een atlas bijnemen.

Van Dam geeft nog een rekenopgave en wel uit 2004:

‘De ontwikkelduur van een filmpje is 12 minuten. Voor een speciaal effect moet de tijd met 10% worden verlengd. Hoe lang duurt het ontwikkelen dan?’

Slechts 10% van de leerlingen had deze opgave goed, dat vind ik heel weinig. Ik weet niet of deze opgave uit het hoofd moet? Uit het hoofd:

13,2 minuten is 13 minuten en tweetiende minuut dus12 seconden.

Voor de rekenopgave hierboven heb ik een kladblaadje nodig en kom dan tot

17/6+ 1/28-11/18

Dat is niet mooi te vereenvoudigen met het KGV van de noemers wordt de uitkomst van de hele opgave 1707 / 756. Ik betwijfel of dat de bedoeling is. Heb ik een rekenfout gemaakt? Ik denk dat Van Dam gelijk heeft!

Woe. 16 apr. Nu ik er nogeens naar kijk is 17/6 – 11/18 = 20/9, zodat de einduitkomst wordt 20/9 + 1/28.

Ik vind dat mooier dan daar nog eens een breuk (569/252) van maken.

No comments: