Saturday, December 15, 2007

Lucas Cranach.



Lucas Cranach de Oudere (1472-1553) is tot 17 februari in Frankfurt te zien. Dat is zeer verleidelijk, met zo’n comfortabele Duitse trein en 1 overnachting lijkt me dat een heerlijk uitje.
Cranach leerde ik pas heel laat kennen, ik denk in de jaren zestig in het Kröller Müller dat in de vaste collectie een Venus met Amor heeft van Cranach. Een van de velen moet ik zeggen want Cranach schilderde Venus in meervoud.
Lucas Cranach en zijn zonen Hans en Lucas de Jongere hebben in hun tijd echt een soort schildercentrum opgezet met een enorme productie.
Volgens Janneke Wesseling in de NRC van gisteren lag het meesterschap van Cranach de Oudere in het naakt. Het naakt is in ieder iets wat we met z’n allen gemeen hebben, dus Cranach had een uitstekende voorkeur. Als ik ga hoop ik iets te weten te komen over de frivole hoeden en doorzichtige ‘glazen’sjaaltjes waarmee hij zijn modellen versierde.

No comments: