Wednesday, December 12, 2007

Een hond moet ernaast.


Fietsende moeder met kinderen in brons in Gorssel.

Inmiddels beginnen de ideeën over het beeld van de fietsende moeder met kinderen een duidelijker vorm te krijgen.
Uit gesprekken met beeldhouwster Marijke Abels uit Heerde blijkt het volgende.
Een beeld op ware grootte is niet mooi. Beelden zijn groter of kleiner dan het uit te beelden object.
Een geschikte afmeting lijkt 2/3 van de ware grootte en dan op een stenen sokkel.
Een bronzen beeld als waar ik over schreef eist technisch van de gieterij hoog vakmanschap. Dat is voor de gieterij waarmee Marijke werkt geen probleem maar wel een gecompliceerde en tijdrovende arbeid, dus een kostbare zaak.
Voor de mechanische stabiliteit en vooral ook voor de oerhollandse voorstelling stellen we een beeld voor met aan de ene kant van de moeder een kind op eigen fietsje en aan de andere kant een hond aan de lijn. In het zitje achterop het kleinste kind

Een bronzen beeld als hier geschetst komt op, een ruwe schatting in overleg met ook de gieterij, 30- tot 40 000 euro.

Wanneer ik voldoende garantie heb voor de financiering, kan Marijke aan het werk voor een schets, dat wil zeggen een model in was of brons in het klein.

Graag houd ik mij aanbevolen voor goede ideeën en of hulp in de komende tijd voor de financiering van mijn plan.

No comments: