Saturday, May 12, 2007

De Voorlezer



Willem heeft me zijn weblogstukje van vandaag telefonisch gedicteerd:

Het boek De Voorlezer van Bernhard Schlink dat de eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen voor me meebracht is het indringendste boek over de holocaust dat ik ken. Schlink begint met een prachtige beschrijving van de relatie van een vijftienjarige Duitse scholier met de meer dan tweemaal zo oude Hanna. Deze vrouw verdwijnt plotseling uit zijn leven en keert dan daarin terug wanneer hij als rechtenstudent de processen tegen de kampbewakers uit de tweede wereldoorlog volgt. Hanna zit dan als beklaagde in de rechtszaal. Voor mij brengt Schlink vooral ook de vreemde tijd terug die ik als jongen tussen de volwassenen, allen met een oorlogsverleden, beleefde. Schlink neemt je onontkoombaar mee in het leven van de scholier, student en volwassene, tot en met de dood van Hanna. Zijn liefde voor Hanna, spijt, schuld, woede en onzekerheid, ik onderging het allemaal zelf ook.

En ik had ook nog beloofd dat ik Willems telefoonnummer nog eens zou melden, bel hem gerust: 0570 675 286

No comments: