Saturday, September 03, 2005

Nieuw koeienras.


Salerskoe met kalf.
Gisteren was er op de TV nieuws over de koe Er wordt een nieuw koeienras geïntroduceerd in Nederland en wij mogen daar een naam voor bedenken. Het gaat om een kruising tussen de Nederlandse Brandroden en de Franse Salers.
Over de Brandroden heb ik op mijn blog uitvoerig geschreven en bijna over de Salers. Er is namelijk ook een kruising van de Salers met de Texan Longhorn, waar ik wel al over schreef.
Ik ben dus zeer nieuwsgierig.
De Salers leefde tot het midden van de vorige eeuw op het Massif Central tussen de 600 en 3000 meter. Een hard bergras dus, dat zeer populair werd toen het eenmaal "ontdekt"was.
Ik schreef dat de Brandroden als ras overleefden dankzij de inspanningen van één vrouw, de Salers overleefde waarschijnlijk door de inspanningen van één man. Marleen Felius schrijft in "Rundvee-rassen van de wereld"dat we de Salers te danken hebben aan het werk van Tyssandier d'Escous in de 19e eeuw. Van hem is ook de naam Salers. Het zal duidelijk zijn dat men hier zocht naar een sober hard ras dat buiten goed kan overleven. Het zal in ieder geval een mooie koe worden met prachtige hoorns verwacht ik. De illustraties zijn uit het genoemde boek van Felius. Zie verder:http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200508/nw34882.htm

No comments: