Friday, September 16, 2005

Namen


Eerelman: Het Andalusische paard.
Gisteren weer eens geschaakt voor de interne competitie van Pallas. Twee paarden en een Raadsheer (mooi ouderwets woord voor de Loper) deden het werk voor me. Een goeie reden voor een mooie Eerelman op mijn blog. Het schaakpaard en de loper zijn ook interessant vanwege hun naamgeving. Achter de naam geef ik tussen haakjes de notatie die de schaker op zijn notatieformulier gebruikt
Het Paard(P):
Knight(N) in het Engels, Cavalier(C) in het Frans, Springer(S) in het Duits, KOHb(K) in het Russisch, Caballo(C) in het Spaans.
De Loper(L):
Bishop(B) in het Engels, Fou(F) in het Frans, Läufer(L) in het Duits, CIIOH in het Russisch, Alfil(A) in het Spaans.
De tweede letter in het Russisch voor Loper is niet helemaal correct, ik mis die op mijn computer. Alleen al deze namen zijn voldoende voor een verhaal over de geschiedenis van het schaakspel, misschien komt het daar nog eens van.

No comments: