Thursday, August 31, 2006

Zingen.


Franz Schubert, Wilhelm August Rieder 1875.
Vanmorgen gezongen bij Lennerd. Dat is altijd een heerlijk begin van de dag. We begonnen met Schubert, vandaag uit Winterreisse van Wilhelm Müller Frülingstraum Ich träumte von bunten Blumen... en Gute Nacht Fremd bin ich eingezogen.... Idem van Müller uit Die Schöne Müllerin het lied Morgengruss Guten Morgen, schöne Müllerin! wo steckst du gleich das Köpfchen hin...
Lennerd leert me iedere keer weer beter de moeilijke overgangen te zingen. Echt de fout ingaan kan ook. Een poos terug neigde ik bij Leise flehen meine Lieder durch die Nacht zu dir (Ständchen) naar 'Schmieren'. Nee dat mocht natuurlijk niet, geen André Hazes!
Eigenlijk moet je, net als de echten, de tekst altijd uit het hoofd kennen. Je kunt je dan helemaal concentreren op de muziek. Nu moet ik letten op de tekst en tegelijk op de noten en de piano van Lennerd. Zingen is heerlijk, maar net als schaken verrekte moeilijk!
Van Brel zongen we La Tendresse, tot slot mocht ik me nog even uitleven met Lili Marleen:
Vor der Kaserne
vor dem groszen Tor
stand eine Laterne,
und steht sie noch davor,
so wolln wir uns wiedersehn,
bei der Laterne wolln wir stehn
wie einst, Lili Marleen.
.....................................
.....................................
Aus dem stillen Raume,
aus der Erde Grund
hebt mich wie im Traume
dein verliebter Mund.
Wenn sich dich die späten Nebel drehn,
werd ich bei der Laterne stehn
wie einst, Lili Marleen.
Dit zingt zo 'heerlijk weg' vijf coupletten en ik zie het allemaal voor me.

No comments: