Sunday, August 20, 2006

Een zondagmiddag in Overijssel.



Voordat ik Peter Meijboom in Raalte bezocht lunchte ik in het restaurant van Kasteel Nijenhuis. Drie soorten brood naar keuze, idem drie soorten kaas, ham en een glas wijn. Alles van prima kwaliteit voor 4 euro. Misschien een aanrader voor lezers die nooit buitenshuis eten? Er zijn mensen die entree moeten betalen, dus die geen museumkaart hebben. Hoe kan een gezond mens zonder museumkaart? In de museumwinkel kocht ik nog twee boeken over Voerman. Hier het schilderij 'Noppende paarden met distels' ca.1900.
Bij Peter maakte ik kennis met L, gezien mijn weblog van gisteren een aangename verrassing. Op het schilderij kijkt ze in 'De Haagse School' De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, 1988. We bekeken nog vele kunstboeken en vooral 'MARILYN MONROE IN ART' (ROGER TAYLOR, UK), waarin twee schilderijen van Peter zijn opgenomen. Het is een heel mooi uitgegeven boek. Bij mijn vertrek kreeg ik een presentje mee: 'geschift werk' een selectie uit door J.J.van den Ende samengestelde schaakstudies. Voor mij heel bijzonder want in 1950 speelde ik aan het tweede bord van Goes met zwart tegen Van den Ende. Het was een van mijn eerste externe wedstrijden. Onze tegenstanders waren met de boot uit Zierikzee gekomen. Van den Ende vroeg mij of hij met zijn eigen bord en stukken mocht spelen. Natuurlijk mocht dat, ik hield remise.

No comments: