Monday, August 14, 2006

De Mark IX.



De Spitfire waarmee de RAF in 1944 op Zuid-Beveland vloog was de Mark IX.
Het vliegtuig was bewapend met twee 20-mm kanonnen en vier 0.303 inch (ruim 7 mm) mitrailleurs.
De aanval van een Spitfire ging in twee fasen. Kort voor het beoogde doel dook het toestel tot laag boven de bomen, de Duitse luchtafweer kon hem dan niet goed onder vuur nemen. Het eerste salvo van de mitrailleurs en kanonnen duurde circa drie seconden. De piloot trok dan snel op, keerde en dook weer omlaag voor het tweede salvo van drie of vier seconden. De munitie was daarmee op en de vliegenier moest zo snel mogelijk naar zijn basis terug.
De Spitfire had een vliegbereik van ongeveer 700 km.
In september 1944 werd de linkerarm (hij was links) van mijn vader bij zo'n aanval afgeschoten. Toen ik enkele dagen later de koeien moest voeren kwam er een aanval boven onze boerderij. Na het eerste salvo wilde ik naar de kelder in ons huis rennen. Net buiten de stal vloog een van de vliegtuigen recht op me af zoals op de foto. Ik dook in elkaar, hoorde het gieren van de kogels en een harde klap op de deur achter me. Het gat in de staldeur bewees dat in elkaar duiken heel nuttig kan zijn.
Als ik deze foto zie voel ik de angst van toen weer.

No comments: