Sunday, November 18, 2007

Stilte s.v.p.


Maandagavond schaakte ik in Zutphen en werd kwaad ondanks de bij mij al jaren bestaande intentie een wijze oude man te willen worden.
Zoals een voetbalveld (klik op het plaatje) aan internationale regels moet voldoen behoort een speelzaal voor schakers ook aan allerlei eisen te voldoen. De belangrijkste eis waar een wedstrijdzaal voor schakers aan moet voldoen is stilte. Mijn ervaring is dat de (internationale) toernooien waar zeer streng de hand wordt gehouden aan stilte ook de meest populaire toernooien bij de spelers zijn. Het Corustoernooi, voorheen het Hoogoventoernooi, is al decennia lang en wereldwijd een van de meest geliefde schaaktoernooien. Onmiddellijk staat er een wedstrijdleider naast je bord als je iets te luid je tegenstander aanspreekt. Heerlijk vind ik dat, een afgaande mobiele telefoon komt je op verwijdering uit het toernooi en een nul te staan, zo moet het. Wat Zutphen maandag te bieden had krijgt van mij een 2, Pallas mijn eigen club krijgt van mij een 6. Voormalig wereldkampioen Botwinnik kende de beroerde omstandigheden in veel speelzalen en trainde in ruimtes waar het zicht en adem je benomen werd door de rook en je trommelvliezen verscheurd werden door zogenaamde ‘muziek’. Botwinnik moet een wijze (oude)man geweest zijn!

1 comment:

Anonymous said...

Wanhoop niet, dewijsheid komt met de jaren. Overigens vind ik voorbeeld van dat voetbalveld niet echt overtuigend: de afmetingen van een veld kunnen wel erg veel variëren. Misschien is het ook zo gesteld met de stilte in zo'n zaal. Als de interpretatie van stilte ook zo sterk kan variëren heb je niks te klagen. Dat jij dat persoonlijk niet acceptael vind is dan jammer, dus niet meer meedoen daar.
Huub