Friday, November 30, 2007

Blaarkoppen.



Toen ik gisteren bij Marijke Abels wegreed liet ik Heerde rechtsonder me en koos een weg naar het oosten om de IJssel bij Wijhe over te steken. Dat was een gelukkige keuze, na ongeveer een kilometer passeerde ik een weiland met blaarkoppen. De boer was aan het stofzuigen maar de naam Duvekot was voor hem reden genoeg om met mij het weiland in te gaan. Duvekot, dat was Zeeland en hij kende daar ook een fokker van Belgische koudbloedpaarden. Al zijn blaarkoppen staan in het stamboek. De blaarkop was een jaar of twintig geleden in ons land bijna uitgestorven maar de populatie is zich in het laatste decennium goed aan het herstellen dankzij mensen als deze Gelderse boer.
N.B. Huub is natuurlijk ook betrouwbaar, hij kwam vanmorgen mijn INR-meting controleren. Dankjewel Huub.

No comments: