Thursday, November 08, 2007

Intelligentiequotiënt.


Kleinzoon Otger kwam deze week thuis met ‘ik heb slecht en goed nieuws, met welk zal ik beginnen?’. Eliane stelde voor met het goede te beginnen. Nee, zei Otger dan werkt het niet ik begin met het slechte nieuws: ‘maar vijf leerlingen hadden een voldoende voor aardrijkskunde’. Nou, nou niet zo mooi in zo’n nieuwe klas vond Eliane doe nu maar het goede. Otger: ‘ik had met een acht en een half het hoogste cijfer van die vijf’.
Ook ik heb vandaag slecht en goed nieuws en wel over borstvoeding. Het NRC Handelsblad van dinsdag meldt dat kinderen die borstvoeding krijgen een IQ van wel 6 of 7 punten meer hebben dan kinderen die het zonder melk van de moeder moeten doen. Let wel dit geldt voor 90 procent van de bevolking. Zo’n 10 procent van ons mist het gen FADS2, voor hen heeft borstvoeding geen invloed op hun IQ. Sorry beste vrienden hoogstwaarschijnlijk hebben jullie het bij mij altijd met 6 of misschien wel 7 punten te laag moeten doen. Zoals ik al eerder op mijn blog schreef kreeg mijn tweelingbroertje Piet als de zwakste van ons tweeën de moedermelk en kocht mijn vader voor mij een melkgeit.
Dat was mijn slechte bericht.
Het goede is dat mijn kinderen en kleinkinderen wel 6 tot 9 maanden borstvoeding kregen. Op Erica en Eliane ben ik dan ook heel trots en ik ben er van overtuigd dat Michiel, Thijlbert, Piffin en Otger het gen FADS2 bezitten. Als je hen ziet weet je direct dat zij niets missen en zeker niet dat gen!
Jan Mankes heeft met zijn geit een fraai schilderij gemaakt, maar naar mijn mening mistte dit arme dier wel voldoende eten. Ik heb het altijd een scharminkelig beest gevonden en moet misschien Marianne Thieme maar eens bewegen daar een kamervraag over te stellen.

3 comments:

Eliane said...

Een paar correcties, Willem. Ik weet niet of die achtenhalf ook meteen het hoogste cijfer van de vijf was. Hij zat bij de vijf, dat was zijn goede nieuws. En hij had een achtenhalf. En mijn tweede correctie is dat Piffin en Otger allebei een vol jaar borstvoeding hebben gehad!

Willem Duvekot said...

Misschien hebben Michiel en Thijlbert dan 'maar'negen maanden borstvoeding gehad? Ik laat die acht en een half maar staan, want ik kom wel minstens 7 punten tekort dat is nu wel zeker.

Eliane said...

Ja, die achtenhalf moet je zeker laten staan, want hij had ook een achtenhalf. Ik weet alleen niet of dat het hoogste cijfer was.