Saturday, March 18, 2006

Geheim?



In het NRC Handelsblad stonden gisteren twee boekbesprekingen naast elkaar. Janet Luis schrijft zeer lovend over het derde boek van Nicolien Mizee, En knielde voor hem neer. Schoondochter Eliane tekende er een geweldige illustratie bij. Direct naast dit artikel plaatste de krant Elsbeth Etty's recensie van de nieuwste roman De verering van Quirina T, van L.H.Wiener.
Waarom noem ik beide artikelen zo expliciet?
Omdat er iets, verborgen of bewust niet genoemd (geheim?), verzwegen wordt door zowel Luis als Etty. Ik ben nog bereid te geloven dat Luis en Etty van niets wisten, maar dan heeft de chef van het boekenkatern Pieter Steinz de artikelen naast elkaar laten plaatsen. Dat alles toeval is geloof ik niet.
Wat is er aan de hand?
Ik denk dat de romanfiguur Quirina T van Wiener de schrijfster Nicolien Mizee is! Mizee en Wiener komen beiden uit Haarlem. Wiener was leraar op een gymnasium in Haarlem. Mizee verlaat op haar vijftiende vroegtijdig het gymnasium. Ook de romanfiguur Quirina T verlaat op haar vijftiende, wegens familieomstandigheden (zie het boekje van Witteman dat ik hierna noem) het gymnasium. Quirina T is in de roman van Wiener een intelligente en beeldschone leerling van de hoofdfiguur. Ik gok dat Nicolien op haar vijftiende intelligent en beelschoon was.
Wie meer wil weten zal Mizee en Wiener moeten lezen. U kunt trouwens ook over Nicolien terecht in het boekje 'Erfstukken' van Paul Witteman, dat ter gelegenheid van de boekenweek is uitgegeven.

1 comment:

Anonymous said...

Het is leuk bedacht, maar Nicolien is niet Quirina. Ik weet namelijk wie er voor haar model heeft gestaan, en ze is niet bekend, het was gewoon een leerlinge.