Thursday, March 23, 2006

David Hockney.


Mr and Mrs Clark and Percy. 1970
Gisteren kocht ik bij Van Someren & Ten Bosch in Zutphen "Portraits" van David Hockney. Schitterende reproducties, vele kwamen in aanmerking voor een plaatje op mijn blog. Hockney heeft bijvoorbeeld prachtige schilderijen en tekeningen van zijn ouders gemaakt. Voor mij als schaker is er een tekening in kleurpotlood van Man Ray uit 1973. Hockney maakte die tekening in 1973 in Parijs, Man Ray was toen 83. In de eerste helft van de vorige eeuw waren Marcel Duchamps, Max Ernst, Man Ray en Jacques Villon niet alleen beroemd als kunstenaar maar ook als "chess addicts". Duchamps heeft zelfs enkele jaren de kunst opzij gezet en uitsluitend geschaakt. In de jaren twintig speelde hij aan het tweede bord van Frankrijk met naast zich aan het eerste bord Aljechin! De kunstenaar Max Ernst heeft bijvoorbeeld heel beroemde schaakstukken gemaakt. Ik zal daar binnenkort op mijn blog wat van laten zien. Op 28 oktober schreef ik ook over Marcel Duchamp en Man Ray. Eliane maakte me op dit boek attent en zij maakte op haar scanner ook deze afbeelding voor me.

No comments: