Tuesday, March 14, 2006

Geheim Dagboek.


O. Eerelman. Het Holsteinsche paard.
In de serie 'Geheim Dagboek', die in de jaren negentig bij Bert Bakker uitkwam, schrijft Hans Warren veel over mijn oudste broer Adrie ('Willem' in de dagboeken) en ook meerdere keren over mijn familie. Ik wil daar al een poos op mijn blog over schrijven, maar ik heb zo'n groot reservoir aan herinneringen dat ik geen beslissing kon nemen over het wat en hoe.Vandaag een begin.
In 'Geheim Dagboek' 1939-1940 schrijft Hans op 15 mei 1940: '(...) 's Middags ben ik naar Willem gegaan die tijdelijk op de hofstede van zijn grootvader verblijft. We tekenden er samen. Er werd weer heftig geschoten. Wanneer je de berichten mag geloven is Zeeland het enige deel van Nederland waar nog tegenstand wordt geboden. Vanmiddag zagen we hoe een Duits toestel neergeschoten werd, het stortte in zee(...)'.
Op 16 mei schrijft Hans over de wanorde in het Nederlandse leger: '(...) Na een lange zwerftocht vanuit Limburg, door Brabant, Belgiƫ, Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren en Zuid-Beveland waren de mannen hier in Borssele terecht gekomen. Ze wisten absoluut niet waar ze naar toe moesten. Daar kwam bij dat Zeeland zich niet wilde overgeven, terwijl overal in Nederland de wapens al zijn neergelegd. (...)'.
Op 17 mei schrijft Hans: '(...) ik beperk me ertoe te zeggen dat de Duitsers vandaag in Borssele zijn aangekomen, dat de peilboot gegapt is door vluchtende Fransen vanmorgen ... en dat vanmiddag Middelburg is platgebombardeerd. Alles stond in brand, 's avonds was het een laaiende vuurgloed (...)'.
De aankomst van de Duitsers in Borssele maakte grote indruk op mij. Er werd een deel van onze boerderij door de Duitsers in beslag genomen om hun paarden te stallen. Ik had nog nooit zulke paarden gezien, ik kende alleen het Zeeuwse- en Belgische trekpaard. Waarschijnlijk heb ik een mix van Holsteiners, Oldenburgers, Mecklenburgers en Oost-Pruisische paarden gezien. In ieder geval een goeie reden om hierboven een Holsteiner te tonen.

No comments: