Tuesday, January 24, 2006

Museumbezoek, les 5.


Kirchner "Mädchen unter Japanschirm"

Voor ik straks weer naar Wijk aan Zee ga en zelf een schaakstuk zal worden, nog even kunst en wel serendipiteit. Ja daar heb ik op mijn blog al dikwijls over geschreven. In Düsseldorf vorige week werd het me weer in de schoot geworpen.
Om even uit de drukte te zijn, reed ik met mijn rolstoel een zijzaal in. Doodse stilte geen suppoost te bekennen en niet bepaald onbelangrijke werken. Ik had zo de plakbandjes van Mondriaan's "New York City" anders kunnen plakken. De forse vrouwen van Picasso's "Deux femmes nues assises" kon ik zo aanraken en zo voort.
Samenvatting les 5: wil je ongestoord werk van een bepaalde kunstenaar kunnen bekijken, ga dan naar een tentoonstelling van een collega van hem die het grote publiek trekt.
In de zijzaal zag ik ook dit kleurenfeest van Kirchner uit 1905.
Ik zie dat ik iets bewogen heb, zonder flits heeft mijn camera wat langere belichtinstijd nodig en ik heb daar geen vaste hand meer voor.

No comments: