Thursday, August 20, 2009

Ontheiligen.


In het hoofdredactioneel commentaar schreef het NRC Handelsblad gisteren onder de kop “Macht der Mona Lisa” over de grote topstukken in de kunst. Deze ‘onontkoombare kunst’veroorzaakt bij een aantal mensen agressie en woede is de stelling van de hoofdredactie en zij gaat dan ook in op de aanvallen die gekken pleegden op de Mona Lisa van Leonardo da Vinci, op Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue van Barnett Newman enz.
Een mooi voorbeeld is de tekening van een snor en sikje die Marcel Duchamp aanbracht op een reproductie van de Mona Lisa die je hier ziet. Dat was in begin vorige eeuw al wereldwijd een enorm schandaal en Duchamp werd daarmee nog bekender dan hij al was. Voor de onschuldige lezer: Duchamp was naast een groot kunstenaar en schaker ook een ontheiliger pur sang.
Maar nu het waarom van dit blog. Wat overkomt me vanmorgen? Gerard stuurt me het volgende mailtje:
Hallo Willem,
De NRC is ook niet meer wat het is geweest...
Zo staat vandaag in het hoofdartikel over de Mona Lisa dat Marcel Duchamp in 1930 op (een reproductie van ) de Mona Lisa een snor heeft getekend.
Dat is echter onjuist en onvolledig. Een beetje Googelen leerde me dat het jaartal 1919 was, en dat het niet alleen ging om een snor, maar ook om een geitensik.
Ik denk dat ook in jouw dikke boek over Duchamp hierover wel het e.e.a. staat.
Tot vrijdag, Gerard
Beste lezer, kritiek op mijn krant het komt voor maar kritiek op het hoofdredactioneel commentaar dan moet je lef hebben! U moet zich realiseren dat deze krant het intellectuele ijkpunt van de ontwikkelde Nederlander is en het dagelijkse commentaar van de hoofdredactie op pagina 5 of 7 de absolute top van dit hooggebergte.
Wat moet er van Nederland worden waar advocaten en rechters dagelijks onder vuur liggen en nu dus ook pagina 5 of 7 van de NRC?
Misschien kon ik zojuist dankzij de bloedtransfusie van dinsdag de 2,6 kilo wegende bijbel over Duchamp in deze enorme hitte uit de kast tillen?
Dit boek laat gelukkig Gerard en de NRC onbeschadigd. Duchamp was een kunstenaar die altijd weer een nieuwe versie of veranderingen in zijn werk aanbracht, zo ontstonden vele zogenaamde L.H.O.O.Q tekeningen. In 1919 maakte hij de eersten, maar pas in 1930 werden ze echt bekend.
Deze hier was nog in 2008 te zien op de tentoonstelling
Duchamp, Man Ray, Picabia, Tate Modern, London
Klik op de reproductie voor een vergroting.

No comments: