Tuesday, December 05, 2006

Mug in het Oranje Hotel.


De gewone steekmug, Aedes punctor.
Ja, er is een verband tussen de Gevangenis in Scheveningen en de PvdD. Zondag in Oegstgeest wezen mijn vrienden me daarop en vonden het belangrijk genoeg voor mijn weblog.
Ons gesprek ging over de twee journalisten van de Telegraaf die vorige week bijna dagelijks het nieuws haalden, maar ook over het wel of niet doden van dieren naar aanleiding van mijn lidmaatschap van de PvdD. In ieder geval was het doodslaan van een mug natuurlijk toegestaan.
Toen herinnerde ik me de mug in mijn cel in Scheveningen. In het voorjaar van 1957 zat ik daar de laatste twee maanden van mijn gevangenschap als dienstweigeraar uit. Ik schreef daar in december 2005 over op mijn blog.
Op een dag werd ik gestoken door een mug en zag ik haar op mijn arm zitten. In een flits realiseerde ik me dat dit, naast mij, het enige levende wezen in mijn cel was. In de dagen daarna ben ik nog wel eens gestoken en toen zeker met mijn instemming. Deze vrouwtjesmug (de mannetjes steken niet) was als het ware mijn maatje!
Ik zal dit opsturen naar Marianne en Esther.

1 comment:

Anonymous said...

Beste Willem,
dit is ook een echt Brakman-thema. Er moet behalve het schaken meer verwantschap tussen jullie geweest zijn.