Saturday, July 29, 2006

Guggenheim.


Het Deutsche Guggenheim Berlin had een tentoonstelling over Hilla Rebay. Rebay was de adviseuse van Solomon R. Guggenheim. Guggenheim is door haar geïnspireerd om abstracte kunst te gaan verzamelen. We hebben dus nogal wat aan haar te danken. In 1989 bezochten Erica en ik het beroemde museum in New York.
Het Guggenheim in Berlijn viel Piffin en mij een beetje tegen. Het was er te warm, te veel bezoekers en geen rolstoel.
Bij wat zoeken op internet vond ik deze foto die Man Ray maakte van Peggy Guggenheim. Peggy was een nicht van Solomon en is een beroemdheid in de kunstwereld. Haar faam is begonnen toen ze in de jaren twintig van de vorige eeuw naar Europa ging en actief werd in het wereldje van de avant-garde kunstenaars in Parijs. Ze kende en of had verhoudingen met alle belangrijke kunstenaars uit de eerste helft van de vorige eeuw. Dit is een beetje kort door de bocht, vergeef me. Aan het eind van haar leven had ze een geweldige kunstverzameling, die ze aan de Guggenheim- stichting heeft geschonken (?). Misschien weten Michiel en Eliane dat. Ik moet altijd oppassen als ik over kunst schrijf, die twee houden me niet alleen aan de teugels maar hebben ook een zweep staan als het over kunst gaat!

No comments: