Saturday, June 30, 2007

Twee boeken.


Mijn broer Adrie met zijn vrouw Jannie in 1949 voor het Dijkhuis aan de Wester Schelde.
Gistermiddag kreeg ik twee bijzondere boeken. Eerst van Huub het boek ‘Ooievaars in de IJsselvallei’, kort daarna bracht ‘de eenvoudige boekverkoopster uit Zutphen’ mij ‘Hart van mijn land ik ben terug’.
Twee boeken die gaan over de twee plaatsen in Nederland waar ik het langst gewoond heb, Zeeland en Gorssel. In het eerste boek foto’s van de omgeving van Gorssel en de IJssel, in het tweede veel foto’s die ik niet kende zelfs bovenstaande foto. Dit boek gaat over het leven van Hans Warren, de schrijvers Ronny Boogaart en Eric de Rooij hebben een mooi boekje gemaakt. Op pagina 74 een fraaie foto van ‘Sibylle’ die verliefd was op Hans en waar hij in de eerste ‘Geheime Dagboeken’ veel over schrijft. ‘Sibylle’ trouwde later met Jan Wolkers en is de Sonja in Wolkers roman ‘Een roos van vlees’.
‘Hart van mijn land ik ben terug’ biedt voor mij ook veel herinneringen aan de prachtige natuurgebieden de Kaloot en de Poel waar ik vree met een van mijn eerste liefdes. Plaatsen die weggevaagd zijn voor grote industriegebieden. ‘Hart van mijn land ik ben terug’ bewaart een mooi deel van mijn jeugd.

No comments: